vrijdag 5 april 2013

Dag 2 van de chemo 1

Voor ik vertel hoe het er nu mee is wil ik toch graag nog even iets kwijt.
Dat ik dit blog begonnen ben is puur en alleen om mijn ziekte bij mij een plaats te geven. Zo werkt dat gewoon bij mij. Opschrijven is van me af schrijven. Dat ik het open doe en voor iedereen leesbaar is ook handig voor mij. Ik kan mensen mijn verhaal laten lezen als ik even niet de energie heb om te praten of er gewoon niet ben omdat ik soms lange periodes in het ziekenhuis ben. Denk dus niet als je deze link heb gekregen dat ik van jullie geen meeleven op een andere manier dan dit blog wil. De deur gaat hier nog steeds gewoon naar binnen open, de mail doet het ook gewoon, de post bezorgt hier ook gewoon aan huis en als je belt gaan er hier zelfs vier verschillende telefoons hun eigen melodietje zingen. Alle meeleven op wat voor manier is gewoon welkom. Dit wilde ik toch even kwijt.
En er is veel meeleven op allerlei manieren en daar dank ik een ieder voor. Het doet mij en de andere Domus Spei bewoners goed. Het gebed is voor ons het mooiste dat er is want we weten dat we het van Hem moeten verwachten. Ook dat is ons een grote steun dat er mensen zijn die voor mij/ons bidden. Maar elk meeleven is fijn en goed. Ieder doet het op zijn/haar manier en dat waarderen we ook enorm. Zo dat wilde ik eerst even kwijt!

Hoe is het gegaan gisteren? Eigenlijk erg voorspoedig. Waar ik bang voor was dat ik niet goed te prikken zou zijn en daar allerlei ellende bij voorzag is uitgebleven. Ze hebben eerst mijn handen een warm badje gegeven en daarna prikte Antonie in één keer raak. En toen kon het beginnen. Spoelen, anti misselijkheidsspul, spoelen, chemo, spoelen, chemo, spoelen, chemo en dan nog een keer spoelen. Allemaal zonder problemen er in. En ondertussen verwent worden door de verpleging. Wat een schatten zijn dat! Fruit om tien uur, een ijsje om elf uur, koffie en thee zoveel je wilt, of ander drinken zoals ijswater, het leek wel een hotel! En dan ook nog warm eten of brood met kroket. Het kon niet op. Ik werd volledig in de watten gelegd. Maar was blij dat het goed is gegaan en ik weer naar huis kon. Daar was ik zo enorm moe dat ik gelijk de bank op ben gedoken en ruim een uur heb geslapen. En daarna viel het alles mee. Mijn smaak is bijna weg en mijn mond doet wat pijn, hoofdpijn en moe. Maar verder ging het aardig goed. Het warme eten was een ramp want ik verslik me nu dus overal in. Dus de witlof schotel die overigens goed te doen was, behalve de lucht die er af kwam, schoot me regelmatig in het verkeerde keelgat. Ik herinner mij dat mijn Vader daar 40 jaar geleden bij zijn chemo sessies ook erge last van had. Van het verslikken. En dan stik je der bijna in, maar ik heb dus wat langzamer gegeten en goed opgelet met door slikken. Maar het smaakte nergens naar als ik eerlijk ben......Toch netjes mijn bord leeg gegeten hoor.

Hoe gaat het nu de tweede dag. Er is een nacht geweest van onrustig slapen en vaak wakker. Maar dat heb ik wel vaker en is niet erg. De misselijkheid viel mee zolang ik gewoon op mijn linker zij bleef liggen. Verder een rot gevoel en smerige smaak in mijn mond. En mijn hele hoofd denkt dat het griep is. Mijn lijf is wat gammel, maar al met al valt het mij tot nu toe mee. Ik doe niet veel en eet en drink wel gewoon al zit er geen smaak aan. Mijn mond spoel ik dus met zwarte bessen limonade. Dat schijnt daar goed voor te zijn. Dus ja dan doe je dat.....
En zoals ik gisteren op de  chemo kamer in de watten ben gelegd zo hebben ze volgens mij ook die watten in mijn hoofd gestopt. Dus er kan van alles gezegd worden maar echt door dringen doet het niet.. ook wel eens makkelijk met zo een kwettertje als Matthias in huis ;-) Nee hoor, dat vind ik reuze gezellig want het geeft lekkere afleiding.
En dan wordt het nu tijd om me te gaan douchen. Ik heb even gewacht tot Casper er weer was want ik ben wat wiebelig op mijn benen dus als ik onderuit ga is het handig als hij er is.

Ik kreeg een kaart met een mooie tekst en daar wil ik mee afsluiten.



Ik zal er zijn voor jou
zo heeft de Heer gezegd
Ik zal er zijn voor jou
met vrede en met recht
Ik zal er zijn voor jou
Ik laat je niet alleen
Ik zal er zijn voor jou
Mijn licht straalt om je heen.








1 opmerking:

Joke Vermanen zei

Het is een prachtige tekst, zoals ik net al zei. En ik vind het ook fijn om zo alles nog eens te lezen ook al hoor ik de verhalen ook gewoon live elke dag ;)